måndag 24 november 2008

Omsvep

Jag skulle kunna inleda min nya blogg med ett inlägg som beskriver varför jag valt att kalla den för "I am Legion or: How I learned to stop hating and love the Blog". Hur den första delen är en anspelning till Mark 5:9 i King James version av bibeln där Jesus träffar en besatt man och frågar honom hans namn varpå han svarar "I am Legion for we are many" och på detta sätt samtidigt provocerar religiösa samt anspelar på att jag är en mångfasetterad människa med många åsikter och känslor som ofta är i konflikt med varandra samt att den andra delen för en filmfantast uppenbart bör synas vara en anspelning till Kubricks mästerverk "Dr Strangelove" för att visa hur jag på samma gång har en stor lust att skriva av mig där folk kan läsa även brottas med min avsky för detta modeord. Jag skulle även kunna förklara att jag valt adressen vantidiot som en kombination av min egenvalda hypokorism 'vanti' och ordet 'idiot', vars ursprungliga betydelse kommer ur det grekiska 'idios' som betyder 'ens egen' vilket jag ansåg vara passande då detta är min egen lilla utstakade del av den digitala etern samtidigt som mitt namn 'Anders' på tyska betyder 'annorlunda' eller just 'egen'.

Detta är dock något som akademiskt inavlade människor gör för att sätta en stämpel av intellektuell överlägsenhet på sina alster och inget jag skulle sänka mig till att beblanda mig med. Ett mer passande namn vore "BLARGH!" för att på ett mindre pretentiöst sätt förmedla samma sak men utan intellektuellt pretentiöst fikonspråk.

Idén till detta inlägg är föresten direkt plagierad av förordet till "Copyright Finns Inte v3.0" av Linus Walleij
http://www.df.lth.se/~triad/book/omsvep.html

7 kommentarer:

Anonym sa...

Djupt Vanti :) jag ser verkligen fram emot att läsa...det du skriver. Du är på många sätt en fascinerande människa <3

/ Jenny

Unknown sa...

Hihi tack. Fast just det här var inte så djupt. Det var mest en orgie i dravel :P

Daniel Johansson sa...

Vad är det för fel på att vara intellektuellt överlägsen då? :P

Unknown sa...

Skillnaden ligger i att vara intellektuellt överlägsen och att bete sig intellektuellt överlägset ;)

Daniel Johansson sa...

Mjo, förvisso. Men det är ändå lite fel att det är okej att vara duktig på sporter eller vad som helst men att det nästan har blivit fult att vara intelligent.

Unknown sa...

Jo.. fast det är mer intellektuell som är tabu än intelligent. Personligen är intellektuella som inte är intelligenta bland det jobbigare som finns :)

Anonym sa...

hujja! Vad mycket svåra ord du använder!!!

Kloka... man ack så svåra!

Älsk du! kram