söndag 15 februari 2009

Personlighetstyp: INTP

"Fokus på logisk-intellektuell insikt i problematik"
INTP-typer är ofta logiska, nyfikna och eftertänksamma personer som tycker om att fördjupa sig i idéer, sammanhang och abstrakt tänkande. Deras talang ligger i att kunna förnimma de underliggande sammanhangen och hitta själva kärnan. De är ofta väldigt duktiga på att analysera och förstå komplexa system och sammanhang, mest för förståelsens skull och inte för att använda det i praktiken. De kan även verka världsfrånvända och frånvarande för andra typer.

För INTP-typer är det viktigt, att organisationen eller företaget har en lösare struktur med få regler. Ofta hittar man INTP:er i jobb där de kan använda sin talang till att logiskt och intellektuellt skaffa sig insikt i problemställningar så att uppgiften kan lösas. Därför hittar man dem ofta i positioner där de kan arbeta självständigt med idéer och göra ingående analyser av komplexa, abstrakta principer och teoretisk problematik.

Oftast hittas de inom: vetenskap, utveckling, sociologi, arkitektur, lagstiftning, IT-branschen, programmering, skribentverksamhet, journalistik, ingenjörsarbete, medicin.

Följande kända personer har persontypen INTP: Albert Einstein, Charles Darwin, Marie Curie.


Jag gjorde testet på denna sida. Det kan ge lite självinsikt.
http://jobsafari.se/cgi/typeindikator.cgi

9 kommentarer:

Anonym sa...

coolt, känns det somdu då? ;)

Unknown sa...

Det är inte hela sanningen men jo det stämmer rätt bra.

Har du provat göra testet? :)

Anonym sa...

Nej, jag kanske borde göra det :) fast jag fattade väldigt lite av texten i ditt inlägg ,. ;P

Unknown sa...

När man gör testet får man mer förklaring på vad varje av dom fyra bokstäverna betyder också och sen en text som beskriver ens personlighetstyp baserad på alla 4 kategorier :)

Fredrik sa...

Jaså, är det så jag är.

Men jag vet inte om jag håller med. Alls.

Unknown sa...

Doktoranden: Kweeh? Nä det är tydligen så JAG är.. eller.. va?

Fredrik sa...

Häng med i svängarna nu. Jag gjorde testet men tyckte nog inte det stämde in så bra. Alls. :)

Unknown sa...

@Doktoranden: Kanske svarade du fel på frågorna? ;)

Fredrik sa...

Kanske. Men tror inte det.

Får pröva igen.