onsdag 11 februari 2009

Klotter i en bok. Meningslöst?

En myra eller t.ex en fågel är inte medveten. Den reagerar bara. Precis som en lampa reagerar på lysknappen. En hund eller en häst är medveten om sin omgivning och kan bedömma den och lära sig om den. En människa är medveten om sig själv och kan därför bedömma och lära sig om sig själv. Filosofera om sin egen existens. Men för ett system att helt kunna kontrollera ett annat krävs att det har en större komplexitet. Att förstå sig själv är därför en omöjlighet. Det är människans förbannelse. Förmodligen hade någon en liknande tanke för flera tusen år sedan. Försökte förklara den för sig själv och andra och så småningom, många omformuleringar och metaforer senare, skrevs den ner med andra smarta och definitivt mindre smarta idéer i en bok som folk gillar att klottra snuskiga figurer i på motell runt om i världen. Djävulen vad jag blev jag sugen på ett äpple helt plötsligt..

Fritt kåserande kring ett inlägg på Laxs blogg: I'll conquer 'em all

2 kommentarer:

Laxs sa...

Men jag tror nog ändå att människan kan förstå sig själv med en stor portion ödmjukhet och en och annan självhjälpsbok av dalai lama.. Eller kanske inte alla, det finns alldeles för många korkade idioter i världen som bara handlar utan tanke på VARFÖR denne beter sig som den gör.

Och förstår man fortfarande inte... ptja, det går ju alltid att skylla på Herren, eller kanske snarare Djävulen.

(ursäkta det frireligiösa avslutet, jag kunde inte motstå frestelsen. JAG SYNDADE, DÄRFÖR JAG FRI)
nevermind:P

Anonym sa...

Jag klottrar inte snuskiga figurer i någon bok ;D inte på hotellrum iaf .. :)