tisdag 23 december 2008

Banka in skallen på dom.

Banker. Vad är det för patrask egentligen? Jag har bråkat med min internetbank som tycker att den inte kan utföra mina inlagda betalningar imorgon därför att det saknas täckning på kontot. Samtidigt berättar den snällt för mig att jag fått en tidig insättning på strax norr om 13 tusen som kommer att bli disponibel vid midnatt. Man kan tycka att ett väluppfostrat och funktionsdugligt utvecklat system borde kunnat lägga ett och ett tillsammans (eller noll och tretton tusen och sedan subtrahera med sex tusen och få ett tämligen positivt värde som resultat) men icke sa nicke till mannen i gult.

Det kan även vara så att banken tycker att dan före dopparedan inte är en dag då man behöver jobba och att systemet därför försökte betala mina räkningar redan den 22:a fast min lön inte kommer in förän den 23:e eftersom vi som lever i den riktigt riktiga världen utanför Sundbyberg där Swedbank bor faktiskt inte får räkna oss som helgade förän tomten redan står och stampar av sig snön på bron. Då vill jag uträcka en stilla undran till bankerna, när ska de inse att de inte bedriver en fluffig kontorsverksamhet utan faktiskt är ett tjänsteföretag med privatpersoner som kunder och att det rent tekniskt inte är nån jävla skillnad på ett bankkontor och ICA Kvantum på kvarteret brevid förutom att de har en annan tjänst/produkt.

Jag har nu tvingats att återigen utföra en räknings-vaka fram till spöktimmen för att kunna återaktivera mina betalningar som ju faktiskt hade täckning. One more hoop to jump thru.

Inga kommentarer: